Od 1. februára bude na trase medzi Bratislavou a Košicami premávať menej vlakov. Spoločnosť RegioJet ruší na tejto trase všetky vlaky, dopravu tak budú zabezpečovať len štátne rýchliky a IC vlaky. Okrem ľudí, ktorí pravidelne dochádzajú za prácou, sú najväčšími cestovateľmi v rámci Slovenska študenti vysokých škôl. Práve tých, ktorí si za komfort neváhali priplatiť, rušenie vlakov na začiatku letného semestra určite nepríjemne prekvapí.
Zrušením žltých vlakov spoločnosti RegioJet sa zhorší kvalita slovenského vlakového priestoru na hlavnom ťahu o výrazný objem relatívne komfortných miest na prepravu. Začiatkom februára vrcholí skúškové obdobie a začína letný semester, preto táto aktualita určite nie je pre študentov cestujúcich za štúdiom pozitívnou správou. Pre tých, ktorí si neváhali za komfortný presun priplatiť, je tu však alternatíva vo forme spolujazdy – rýchlej a pohodlnej prepravy za rozumnú cenu.
Na dlhé trasy volíme auto
Podľa prieskumu spoločnosti BlaBlaCar, ktorú robila na vzorke vyše 800 respondentov, až 72 % respondentov si pri vzdialenostiach väčších ako 200 km volí ako dopravný prostriedok auto, vlakom jazdí na dlhšie vzdialenosti štvrtina opýtaných Slovákov. Vlak na dlhších trasách uprednostňuje 28 % cestujúcich študentov. Výsledky spolujazdy za minulý rok pôsobenia na Slovensku a v Českej republike taktiež potvrdzujú, že cestujúci využívajú službu skôr na dlhšie vzdialenosti. Priemerná dĺžka trasy v minulom roku bola 317 km. Drvivá väčšina študentov (95 %) využíva spolujazdu práve kvôli priaznivej cene a komfortu.
Rýchlejšie a lacnejšie
Na spomínanej trase Bratislava – Košice budú od 1. februára po novom najrýchlejšie premávať štátne IC vlaky, ktoré však na rozdiel od osobných a regionálnych vlakov pre študentov zadarmo nie sú. Študenti si tak za takmer 5 hodinovú trasu budú musieť priplatiť viac ako 15 €, čo je základná sadzba. Ak študenti na tejto trase využijú služby spolujazdy, priemerná cena prepravy je 12 €.
Podľa prieskumu spoločnosti BlaBlaCar za posledný rok svojho pôsobenia na slovenskom a českom trhu je pre desatinu Slovákov dôležité dostať sa z bodu A do bodu B dostatočne rýchlo. Výhodou spolujazdy je, že vás vodič vyzdvihne na dohodnutom mieste a na dohodnutom mieste vás aj vyloží. Pri preprave vlakom či autobusom musíte brať do úvahy aj čas, ktorý strávite presunom zo stanice.
Platforma na spolujazdu BlaBlaCar, ktorá funguje v 22 krajinách a ktorého komunita predstavuje viac ako 40 miliónov členov, funguje na Slovensku od januára 2016 a tento rok oslavuje svoje 10. globálne výročie od založenia. Od tej doby ponúkli za rok 2016 slovenskí a českí vodiči presne 1 682 217 miest na spolujazdu. „Výsledky na Slovensku sú dôkazom, že zdieľanie nákladov na cestovanie je stále obľúbeným trendom,“ hodnotí Pavel Prouza.