Pravidelné dopravné zápchy na cestách do väčších miest sú notoricky známou súčasťou každého rána, s výnimkou prázdnin. Až štvrtina Slovákov je na cestách každý deň, vyplýva to z prieskumu spoločnosti BlaBlaCar, ktorý realizovala na vzorke viac ako 800 respondentov. Najčastejším dôvodom, pre ktorý Slováci cestujú, je práca (40%), príčinou je však aj rodina, partnerka či deti (24 %).
Podľa výsledkov Štatistického úradu SR z roku 2011 dochádzajú za prácou mimo svojho trvalého bydliska približne 2/3 zo všetkých pracujúcich, pričom denne z nich cestuje až 82,2 %. Najčastejšou cieľovou, ale aj východiskovou destináciou Slovákov je Bratislava. Práve hlavné mesto sa každým začiatkom i koncom týždňa pasuje s niekoľkohodinovými zápchami smerom do aj von z mesta.
Nápor na cestách môže odbremeniť stále populárnejšia zdieľaná ekonomika v podobe spolujazdy, ktorá šetrí nielen náklady na cestovanie, ale aj životné prostredie. Práve cena je jedným z kľúčových faktorov, podľa ktorých si Slováci vyberajú spôsob dopravy do zvolenej destinácie. Až 32 % si podľa prieskumu portálu pre spolujazdu BlaBlaCar volí dopravný prostriedok na základe ceny a rýchlosti. Pre 28 % je dôležitá nielen cena, ale aj pohodlie. Dostať sa z bodu A do bodu B dostatočne rýchlo je dôležité pre desatinu Slovákov.
Až 72 % respondentov si pri vzdialenostiach väčších ako 200 km volí ako dopravný prostriedok auto, vlakom jazdí na dlhšie vzdialenosti štvrtina opýtaných Slovákov. „Je logické, že najviac ľudí si s pohodlím spája práve automobil, predovšetkým pri jazde na dlhšie vzdialenosti. Máte dostatok miesta, privezie vás priamo na miesto, ktoré si sami určíte a nemusíte sa obávať meškania, ako sa stáva v prípade vlaku či autobusu,“ hodnotí Pavel Prouza, Country Manager BlaBlaCar pre Českú republiku a Slovensko.
Okrem pohodlia je automobil preferovaným dopravným prostriedkom aj zo sociálneho hľadiska. Tri štvrtiny opýtaných v prieskume uviedlo, že sa počas jazdy radi rozprávajú s vodičom alebo spolujazdcami. Slováci, ktorí využívajú platformu BlaBlaCar, si väčšinou spolujazdu dohadujú v predstihu najmenej 13 hodín až dva dni pred jazdou (40 %). Len 5 % opýtaných si hľadá spolujazdcov na poslednú chvíľu – menej ako tri hodiny pred plánovanou cestou.
Platforma na spolujazdu BlaBlaCar, ktorá funguje v 22 krajinách a ktorého komunita predstavuje viac ako 35 miliónov členov, funguje na Slovensku od januára a tento rok oslavuje svoje 10. výročie od založenia. Od tej doby ponúkli slovenskí vodiči presne 1 229 147 miest na trasách v dĺžke 237 km. „Výsledky na Slovensku sú dôkazom, že zdieľanie nákladov na cestovanie je stále obľúbeným trendom,“ hodnotí Pavel Prouza.